Mire érdemes figyelni új termék, szolgáltatás fejlesztése előtt

Frissítve: 2019. jan 19.


Ismerős, amikor műszaki beállítottságú emberek értetlenkednek, hogy miért költenek olyan sokan, olyan sokat Apple termékekre?


Érvelnek a telefon akkuidejével, a kijelző felbontással, a kamera paramétereivel. A lényeg, hogy a versenytársak - a telefonoknál különösen a Samsung - hasonló vagy jobb minőséget kínálnak alacsonyabb áron.


Számomra ez egy jó példa arra, amikor a saját értékrendszerünk alapján minősítjük mások döntéseit: technikailag ez jobb, vagy ugyanolyan jó, viszont olcsóbb. Tehát ezt kell megvenned.


Csakhogy sokan tesznek a technikai paraméterekre, nekik másvalami fontosabb, és ezért készek jóval többet fizetni a kütyüért. Az Apple pedig rengeteget keres a termékein.


A magánéletben fontos, hogy az ember a saját értékrendjét kövesse. Ezzel szemben a saját cégünkben, amikor új termékek, szolgáltatások bevezetésén gondolkodunk, félrevihet, ha a saját értékrendszerünkre alapozunk.


Mert ilyenkor abban fejlődik a kínálat, ami számunkra fontos. Beletesszük a munkát, időt, pénzt. Azt viszont, hogy ezért mennyit hajlandóak fizetni, azaz mennyi jön vissza a befektetésből már nem mi döntjük el, hanem a piac. Ahol mindenki a saját értékrendjét követi.


Hogyan csökkentsük az új dolgok bevezetésében rejlő kockázatokat (és maxoljuk ki az eredményeket)?


Ami egy fantasztikus ötletnek tűnik, gyakran elemzés eredménye


A legenda

A Ford Mustang ma egy 16-18 millió forintos kuriózum autó. Nem véletlenül, hiszen egy legendás márkára épül. A legendás márka pedig így született:


A 60-as évek elején Lee Iacocca vezetésével egy új modellen törte a fejét néhány menedzser. Főleg marketingesek, nem tervezőmérnökök.


Nagy volt a nyomás, mert az előző modell megbukott és még egy bukást már nem bírt volna ki a cég. A piackutatás alapján erre jutottak:


  • a háború utáni baby boom következtében megduplázódik a fiatal autóvásárlók száma

  • a rock and roll kultúra miatt a fiatalok lázadnak, különbözni akarnak a szüleiktől

  • ráadásul egyre több háztartásban vesznek két autót, ahol a második jellemzően kisebb és sportosabb, mint az első kocsi.


A fiatalok és a második autót vásárlók olyan piacot alkottak, amire addig nem specializálódott egyetlen gyártó sem. Megszületett a verdikt: egy autó kell, ami

első pillantásra felismerhető, különbözik a standard formáktól

  • sportos, nagy teljesítményű

  • de van benne hely négy főnek és nagy a csomagtere is

  • olcsó, de rengeteg extrával kiegészíthető

  • ráépíthető egy korábbi modellre, így nem igényel nagy beruházást a fejlesztés és a gyártás


1964 áprilisban mutatták be a Mustangot, a kereskedőket azonnal megrohanták a vásárlók, a cég pedig hosszú éveken keresztü hatalmasat kaszált a típussal.


Megteheted, hogy olyan új terméket szolgáltatást fejlesztesz, amit te magad értékesnek gondolsz. A hozzád hasonlóan gondolkodók biztosan szeretni fogják, csakhogy

  • a más preferenciával rendelkezők számára már kevésbé lesz értékes amit adsz és ki tudja, ők vannak-e többen vagy ők érhetők el könnyebben

  • lehet, hogy más irányú fejlesztéseket jobban meghálálnának a vevőid azzal, hogy többet vagy magasabb értéken vásárolnak

  • és az is könnyen lehet, hogy sokkal többet hoz a konyhára valami, amit te kevésbé gondolsz fontosnak vagy értékesnek

Hogyan választhatod ki azt az irányt, amivel a legtöbbet nyersz?


Mindenekelőtt érdemes feltérképezned a lehetséges célcsoportokat


Nem vagyunk egyformák, más és más dolgok fontosak számukra. Marketing nyelven: eltérőek a preferenciáink.


Eltérő preferenciák

Egészségbiztosításra vonatkozó piaci felmérés alapján például van, akinek az a fontos, hogy jó szakorvosokhoz és csúcstechnológiához jusson. Az elérhetőség online felületen legyen, ahol össze tudja hasonlítani a lehetőségeket. Ha pedig baj van, azt szeretné, hogy a biztosító közvetlenül a magánklinikával intézze a fizetést és az adminisztrációt - neki ne kelljen ebbe bevonódnia.


Egy másik célcsoportnak ezzel szemben az a fontos, hogy a család ne maradjon pénz nélkül, míg ő kórházban van vagy ne kelljen attól tartania, hogy leszázalékolják. Az az elvárása, hogy személyes kapcsolata legyen az ügynökkel, aki megmondja, hogy neki melyik biztosítás a legjobb. Ő maga szeretné az ügyeket intézni az orvossal és azt várja, hogy neki fizessen a biztosító.


Nem mindegy, hogy mit fejlesztünk,ha az egyik vagy másik célcsoportból szeretnénk új ügyfeleket hozni. És az sem mindegy, hogy mekkora és milyen könnyen érhető el az egyik vagy a másik célcsoport.


Ezek alapján értékelheted a fejlesztési lehetőségeidet


  1. Miben kell jónak lenni, hogy az adott célcsoportban vonzó legyen? Ebből: “mit kell tudnia” a terméknek, szolgáltatásnak?

  2. Mekkora a célcsoport? Esetleg jó lehet-e a termék, szolgáltatás több célcsoportnak is?

  3. Milyen áron értékesíthető a termék,szolgáltatás a kiválasztott célcsoportokban?

  4. Milyen jövedelmet termelne éves szinten? - az árbevétel és a közvetlen költségek alapján

  5. Mennyibe kerül bevezetni és növeli-e az általános költségeket?

Ha körbejárod ezeket a kérdéseket sokkal optimálisabb választ kapsz arra, milyen új elemekkel bővítsd a termék- szolgáltatás körödet, mintha pusztán a saját megérzéseidet követnéd.


20 megtekintés

Iroda: 1034 Budapest, Toboz u 6 b

Telefon: (70) 940 4147

©2018 by Konraad Strategy